Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nina Vries - WaarBenJij.nu Bangkok en Ayutthaya - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nina Vries - WaarBenJij.nu

Bangkok en Ayutthaya

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

12 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Happy Chinese new year!

Om 18.30 vertrekt mijn nachtbus van Phuket naar Bangkok. Stoeltje naar achteren klappen en maar proberen om een beetje te slapen. Na elven val ik eindelijk een beetje in slaap, maar word om 23.55 gewekt door de radio die heel hard Thaise muziek afspeelt. Dit blijkt het teken te zijn dat we even uit de bus mogen om wat te eten. Maar wat koop je midden in de nacht? Bij de eetgelegenheid is de keus uit een complete maaltijd, wat snoep of chips of fruit. Een combinatie van fruit met chips lijkt mij de beste keus voor dit tijdstip.
De man van de bus spreekt geen engels, en roept bij het eerste busstation van Bangkok dat we eruit moeten, maar dit blijkt niet de goede te zijn. Er is gelukkig een Thai in de bus die wel engels spreekt, en helpt me door naar de goede bushalte, terwijl alle andere toeristen wel al zijn uitgestapt.

Aangekomen in Bangkok om 8 uur 's ochtends is het na het ontbijt meteen tijd om op pad te gaan. Ik besluit om op zoek te gaan naar het Grand Palace, als ik word aangesproken door een 'toerismemedewerker' die vertelt dat het paleis dicht is en hij me voor 20 baht wel wat andere dingen kan laten zien. Voor deze truc waarschuwen ze in heel Bangkok, want de tuktukchauffeurs laten je bijvoorbeeld ook bij een reisbureau reizen kopen die niet bestaan. Toch doorgegaan naar het Paleis, die uiteraard gewoon open is. Het is toeristenplek nummer 1 in Bangkok, en dat blijkt als ik er ben. Verder bekijk ik die dag nog de grote liggende Boeddha, lucky Boeddha en big Boeddha. Voor etenstijd ben ik even terug in het hostel en maak ik kennis met de andere meiden van de kamer. Met een Argentijns en een Japans meisje ga ik eten en nog wat drinken. Met het Japanse meisje spreek ik af om de volgende dag naar Chinatown te gaan, waar de parade is. Die volgende ochtend gaat ook een Chinees meisje van de kamer mee.
In Chinatown bekijken we de marktjes die er staan vanwege het nieuwjaar. We lopen heel wat door de wijk en uiteraard proberen we ook wat eten uit. Opeens worden we alle aal achter hekken geplaatst, de straat moet geheel vrij zijn. Een Thai legt ons uit dat de prinses van Thailand komt. Om 15.30 wordt ze verwacht. De tijd tikt voorbij, maar het duurt en het duurt voordat er iets gebeurt. Uiteindelijk komt ze om 17.15 langs. Wij hebben geen idee op wie we moeten letten, maar zwaaien maar vrolijk terug. Daarna besluiten we door te lopen naar de gaystraat van Bangkok. De wijk eromheen staat bekend om zijn pingpongshows en freekshows. In de gaystraat drinken we wat, terwijl we in de club tegenover ons jongens in een onderbroek zien staan dansen.
De volgende dag ga ik weer alleen op pad en bezoek nog een tempel aan de andere kant van de rivier. Ik denk dat ik al bij de tempel ben, die toeristisch zou moeten zijn, maar er is niemand te bekennen. Na nog een straat verder te zijn gelopen, blijkt aan de hoeveelheid mensen dat ik er nu wel ben. Na een boottochtje neem ik een tuktuk naar de plek waar mijn fietstocht begint, een fietstocht door het minder toeristische deel van Bangkok. We fietsen dwars door marktjes en door kleine steegjes. Tijdens de fietstocht ontmoet ik een Nederlandse vrouw, met wie ik 's avonds nog wat eet en een massage mee neem.

De ochtend daarna moet ik weer vroeg op, want om half 8 worden we opgehaald door een busje om naar Ayutthaya te gaan, de voormalige hoofdstad. In het busje raak ik aan de praat met een Duitse jongen, met wie ik besluit om samen de stad te verkennen. Bij het hostel kunnen we fietsen huren, en bezoeken alles per fiets, wat heerlijk is met het warme weer. Vrijwel alle oude tempels zijn verwoest in de oorlog met Birma, nu zijn het vooral ruïnes die zijn overgebleven. 's Avonds ga ik nog naar het festivalletje in de buurt, waar de drakenshow is vanwege nieuwjaar. Na afloop voel ik me niet lekker, en vrees dat de garnalen van een dag eerder niet helemaal goed zijn gevallen. Ik besluit maar vroeg te gaan slapen, in de hoop me de volgende dag beter te voelen. Dit is echter niet zo en ben de hele middag niet lekker. Hopen dat een nachtje slapen in de nachttrein naar Chiang Mai me goed doet!

  • 12 Februari 2016 - 22:05

    John:

    Goed zo Nina! Je past goed op jezelf en geniet van je reis!
    Heerlijk!
    Ik geniet met je mee!
    Groeten van John en Marianne uut Eemnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Nina

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 3491

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 11 Mei 2016

ZO Azie en Australie

Landen bezocht: