Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Nina Vries - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Nina Vries - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

11 Maart 2016 | Cambodja, Khett Batdambang

'S ochtends nemen we de bus naar Don Khone, een van de 4000 eilanden aan de grens met Cambodja. We merken meteen een temperatuurverschil, het is een stuk heter, 40 graden. Na wat onderzoek vinden we allemaal onze eigen bungalow, wel zo fijn aangezien ik me niet helemaal lekker voel. We lezen wat en lopen een rondje over het eiland. De dag erna voel ik me zo ziek dat ik besluit een dag niets te doen. Rond de middag voel ik me weer iets beter, en sluiten de twee mensen aan die we in Pakse hebben ontmoet. 's Avonds genieten we van een mooie zonsondergang aan het water.
De dag erna besluit ik naar de waterval te gaan, een canyonachtig gebied, waar enorm veel water uit de Mekong stroomt. Ik ga vroeg in de ochtend, maar om 10 uur is het al zo warm dat ik een fruitshake drink, terwijl ik kijk naar de waterval. Ik klets heel wat af met mensen die ik daar ontmoet, pas na drieën is het iets beter uit te houden en weer 'veilig' om in de zon te lopen.

De volgende dag verlaat ik de eilanden, op naar Cambodja. Terwijl ik wacht op mijn bus, loop ik tegen twee meiden aan met wie ik in Laos heb gereisd, samen reizen we weer verder. Overal vertellen ze je dat de grenscontrole naar Cambodja lang duurt vanwege corrupte douaniers, uiteindelijk zijn we 2,5 uur bezig. Zo betaal je 2 euro voor een stempel en 2 euro voor een 'medische check' (een briefje waar op staat dat als je ziek bent je naar de dokter moet). Een aantal uur verder moeten we van bus wisselen. Alle tassen worden uitgeladen, een aantal bussen vertrekken richting hun eindbestemming. Wanneer wij kunnen vertrekken naar Siem Reap en ik mijn tas wil pakken, kom ik erachter dat mijn tas weg is, meegenomen in de verkeerder bus. Gelukkig is er iemand die Engels spreekt en die me wilt helpen. Ze belt alle chauffeurs, en 's avonds blijkt dat mijn tas aan de andere kant van het land terecht is gekomen. Geen kleren voor de komende dagen in 40 graden.. Gelukkig zijn de meiden zo lief om me wat te lenen!

Aangekomen in Siem Reap gaan we vroeg naar bed, want de volgende dag worden we om half 5 opgehaald voor de zonsopkomst van Angkor Wat. We kruipen voor heel wat toeristen langs, en dan is ie daar.. Het wordt langzaam licht en de zon komt prachtig achter de tempels uit. We bezoeken nog een aantal tempels die bij het enorme tempelcomplex horen en zien hoe enorm groot het complex is. In de Angkor Wat laat ik een monnik voor me bidden voor geluk, indrukwekkend! Om 9 uur is het alweer zo warm, iedereen heeft er last van. Rond het middaguur zijn we uitgetempeld en klaar om terug te gaan naar Siem Reap. 's middags zwemmen we nog in het rooftop-zwembad en genieten van een massage. De volgende dag gaan we naar een floating village, een dorpje op het meer. Vooraf lezen we dat er veel scams voorkomen bij de villages. Aangekomen kopen we een ticket die geldig is voor de boot en en dorp, zo vertelt de verkoper ons. Terwijl we varen vertelt de kapitein ons dat we halverwege een nieuw kaartje moeten kopen voor een andere boot, omdat de eerste boot niet het dorp in mag. We vertrouwen het niet en vragen hem toch door te varen. Met tegenzin doet hij dit, we bezoeken een crocodile farm, waar ze krokodillen houden om souvenirs van te maken. Wanneer we willen vertrekken en geen souvenirs hebben gekocht, doen de mensen van de boot er erg moeilijk over om te gaan, ze wilden nog even vissen. Na nog meer pogingen om ons geld af te troggelen, houden we het voor gezien. 's middags ontmoeten we weer wat mensen in het zwembad en samen gaan we uit eten en naar Pub street. Uiteindelijk krijg ik ook weer mijn tas terug en kan ik weer mijn eigen kleren aan!

De dag erna is het tijd om te vertrekken uit Siem Reap, na een laatste ontbijt met de meiden. Ik neem de bus naar Battambang, waar ik weer andere leuke mensen ontmoet. Ik vertel ze van mijn plan om een kookcursus te doen, en zij willen dit ook, dus doen we dit samen. We koken vier typisch Cambodjaanse gerechten, die we daarna lekker mogen opeten.
Op naar Phnom Penh!

  • 15 Maart 2016 - 12:20

    Tielke:

    oehhhhhh Nien ik verheug me nu al op al die lekkere gerechten die je voor de leuke limbo's gaat koken! hihi lekker genieten jiJ! klinkt fantastisch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Batdambang

Nina

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 3489

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 11 Mei 2016

ZO Azie en Australie

Landen bezocht: