Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nina Vries - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nina Vries - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

04 April 2016 | Vietnam, Hanoi

's Ochtends vroeg kom ik aan in Hanoi. Na wat opdringerige taxichauffeurs weg te hebben gejaagd, deel ik een taxi met drie anderen. Ik ga Hanoi verkennen, ik merk wel dat het wat frisser is dan ik gewend ben. Na te hebben ingecheckt loop ik door het oude deel van Hanoi. Veel winkeltjes en bakkerijen. In de middag ga ik naar de markt en koop voor Australië een strandlaken voor een paar euro.
Uiteraard koop ik iets lekkers bij een bakkerij, een zoet broodje met groene thee smaak en zoute kaas in het midden: bijzonder, maar lekker!
De volgende ochtend vertrek ik voor twee dagen naar Ha Long Bay. We worden opgehaald door het busje, en weer kom ik de mensen uit de taxi tegen. Het is een rit van vier uur naar Ha Long, daar aangekomen moeten we nog ongeveer een uur wachten. Uiteindelijk mogen we op de boot en tijdens de lunch varen we langzaam de baai uit. Na de lunch gaan we naar het bovendek en zien Ha Long Bay! Zoveel rotsen die uit de zee komen, volgens de Vietnamezen door een draak gedaan. In de middag mogen we kayaken en peddelen we een uurtje rond. Na het diner horen we muziek van de andere boot (twee boten van dezelfde organisatie liggen tegen elkaar aan), het blijkt dat iedereen van die boot heeft genoten van happy hour, inclusief het personeel. De muziek verandert in Vietnamese techno, en het barpersoneel gaat los. Aangezien die boot gezelliger lijkt, wil ik overstappen naar de boot, maar de gids heeft ons verteld dat dit niet mag. Als ik de gids van de andere boot dit ook zie doen, doe ik dit dus ook. Ik klets nog een hele tijd en speel spelletjes op de andere boot.
De volgende dag gaan we naar de grot op het grootste eiland. We lopen door de grot heen en zien wat van het eiland. Na de lunch op de boot is het tijd om weer terug te gaan naar Hanoi.
De volgende dag loop ik weer wat door Hanoi, ik besluit een stukje langs een meer te lopen, en ben uiteindelijk er de hele middag omheen aan het lopen.

In de avond vertrekt mijn slaapbus naar de rijstvelden van Sapa. In de bus ontmoet ik een Duitse meid met wie ik de rest van de tijd optrek. We komen 's ochtends al om 4 uur aan, maar ze laten ons slapen tot half 7. Dan worden we opgehaald en hebben we ontbijt in het hotel. Daar zitten we aan tafel met vier Iraanse mannen, met wie we gezellig kletsen. Ze vertellen ons van alles over Iran, wij luisteren geboeid. Na het ontbijt ontmoeten we onze gids, een klein, gek vrouwtje uit Sapa. We beginnen onze trekkingtocht van 12 kilometer door de rijstvelden. Ze vertelt dat we geluk hebben, twee dagen eerder kon je nog geen 20 meter zien en was het 7 graden, bij ons was het wat bewolkt, maar 19 graden! Opeens zijn we de gids en de vier Iraanse jongens kwijt, een tweede gids (op slippers en baby op de rug) loopt terug en weet ze te vinden. Een van de jongens heeft zijn Iphone in de natte rijstvelden laten vallen. De gids komt meteen op het idee om de telefoon in een zakje rijst te doen, 's avonds doet de telefoon het weer half! Aan het eind van de middag komen we aan bij onze homestay, een lieve familie bij wie we slapen. Na het diner word een fles met een liter zelfgemaakte rijstwijn neergezet op tafel we moeten allemaal een shotje nemen, echt lekker is het niet. Een jongen van de groep vraagt zich af of de mensen in Sapa hond eten, toevallig eet het gezin dit vanavond, en we worden uitgenodigd in de keuken. De jongen krijgt een stukje oor van een hond, een beetje taai. Om het weg te spoelen zet onze gids de ene na de andere fles rijstwijn op tafel. Van rijstwijn met slang en schorpioen erin tot een appel in alcohol. Na nog wat spelletjes zijn we moe en gaan we slapen. De volgende ochtend is ons tweede deel van de trekking. We lopen 8 kilometer en uiteraard valt vandaag ook weer iemand in het water bij het balanceren op het randje van de rijstvelden. 's Middags genieten we op het terras na van onze mooie trekking, waarna we met de bus terug gaan naar Hanoi.
De volgende dag ga ik met de Duitse meid naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Ik lees overal dat de gedragsregels bijzonder zijn, dus leuk om te doen. Aangekomen bij zijn mausoleum blijkt dat je inderdaad alleen op de stoep mag lopen, niet op de straat waar geen auto's rijden. Je mag je handen niet in je broekzak en armen niet gekruist. Om de twee meter staat een bewaker die je er streng op aanspreekt als je dit toch doet. Ho Chi Minh ligt er gezellig bij, een beetje ongemakkelijk is het wel. Wanneer we weer naar buiten lopen staan veel schoolkinderen te wachten om met hun klasje naar binnen te gaan. Ik word aangesproken door een grote groep, of ik met ze op de foto wil. Na 10 foto's gaan we terug naar het oude gedeelte van de stad.

De volgende dag heb ik een dagtrip gepland naar Ninh Binh, Ha Long op het land. We bezoeken een tempel in een stadje wat vroeger de hoofdstad van Vietnam is geweest. Hierna maken we een boottocht tussen de rijstvelden en rotsen. Hier zijn de rijstvelden groen, in tegenstelling tot Sapa. Met die rotsen eromheen ziet het er prachtig uit!
Na dit boottochtje maken we nog een fietstocht door de rijstvelden. Niet iedereen blijkt even goed te kunnen fietsen, soms wachten we wat langer op de anderen.
Hierna keer ik terug naar mijn hostel, klaar maken voor de vlucht naar Australië.

Ik heb erg genoten van Azië, veel gekke, leuke, mooie dingen meegemaakt en veel leuke, lieve, inspirerende mensen ontmoet! Hopen dat Australië net zo'n avontuur zal zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Nina

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 3462

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 11 Mei 2016

ZO Azie en Australie

Landen bezocht: