Laatste dagen - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nina Vries - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nina Vries - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

11 Mei 2016 | Australië, Cairns

Ik ga met een aantal anderen die ik van Whitsundays ken naar Magnetic Island. Na een aantal uren in de bus en met de boot komen we aan. 's Middags komen we aan, maar zwemmen in de zee kan niet vanwege de stingers. In de avond is het tijd voor Bar Wars, verschillende spelletjes bij de bar. We hebben een team van vier mensen en moeten allerlei opdrachten doen, zoals een emmer op iemands hoofd laten balanceren, stoelendans en kop of munt. We blijken best goed te zijn, want we eindigen uiteindelijk als derde. Onze prijs is $20 te besteden aan drank aan de bar. Dan dus nog maar een rondje drankjes.
De volgende dag hebben we afgesproken om vroeg op te staan om een auto te huren en het eiland te verkennen. Het plan is eerst om een barbie auto te huren. Zoals de naam al doet vermoeden, een uitvergrote auto van Barbie. Enorm plastic. Hiermee kan je alleen maar op de verharde wegen, dus besluiten we uiteindelijk om een 4WD te huren. Als eerste gaan we naar het strand aan de andere kant van het eiland, een rit van maar liefst 10 minuten. Hier hebben ze stingernetten, een gebied in de zee afgezet met netten zodat je toch kan zwemmen zonder doodgestoken te worden. We komen allemaal net van de witte stranden van Whitsundays, dus dit strand valt een beetje tegen. Na een tijdje gaan we door naar de Forts Walk. Dit is een wandeling naar een fort boven op een berg. Handig als we dit hebben gepland, doen we dit op het heetst van de dag. Met 32 graden lopen we naar boven en hebben uiteindelijk een uitzicht over het hele eiland vanuit het fort. Onderweg komen we nog een wilde koala tegen, die slaapt vlak langs het pad. Aan het einde van de middag gaan we met onze auto naar het westelijkste punt van het eiland voor de zonsondergang. Hiervoor hebben we een 4WD, want dit is een weg door kuilen en zandpaden. Alles gaat redelijk goed, totdat we bijna op het strand zijn, er los zand ligt en we vast komen te zitten..
Geen paniek, de auto voor ons wordt op dat moment ook geduwd, blijkbaar is het niet te doen zonder vast te komen te zitten. We zitten klaar voor de zonsondergang, maar het is bewolkt. We besluiten iets voordat de zon helemaal verdwenen is terug te gaan, aangezien er geen straatverlichting is. Aan mij de taak om terug te rijden, nadat we anderen uit het zand hebben geduwd. Ik zie een mooi stukje met vaster zand en check, weg zonder vast te zitten!
In de avond is het weer tijd voor een quiz. Deze keer doen we het beduidend minder goed, we winnen niks.
Als om middernacht de bar sluit word ik meegesleept naar het strand, om de goon op te drinken. Uiteraard gaan er een aantal dronken mensen de zee in en worden gestoken.
De volgende dag vertrek ik naar Cairns, maar eerst gaan we naar de wallabies kijken, die in het wild leven op het eiland.

Aangekomen in Cairns ga ik vroeg naar bed, want de volgende dag ga ik skydiven! Na een ritje van 2 uur naar Mission Beach, vanaf waar ik zal gaan springen met een landing op het strand, worden we in groepen verdeeld. Ik zal als een van de eerste gaan springen. Nadat ik in mijn outfit ben gehesen word er een filmpje van me gemaakt, wie ik ben, wat ik ga doen en of ik nog wat tegen mijn familie en vrienden wil zeggen...? Ik vraag de instructeur of dit een vaarwel filmpje is, hij laat dit in het midden. We gaan met zes mensen een tandemsprong doen. In het vliegtuig legt de instructeur uit dat we op het rode lampje de bril op moeten doen, bij het oranje lampje nog eens alles gecheckt wordt en bij groen de deur open gaat. Ik ben vierde in de rij en in mijn hoofd springen je recht naar beneden uit het vliegtuig. Maar mijn drie voorgangers springen er allemaal met een soort salto uit, shit! Tijd om te springen, benen uit het vliegtuig hangen en naar achteren doen, outfit vasthouden en hoofd naar achteren. Daar gaan we, met drie schroeven en een salto. De eerst paar seconden zijn eng, maar daarna zie ik weer wat en maken we een vrije val van ongeveer 45 seconden. Ik zie het rif onder me en heldere zee. Als de parachute opent zweven we een aantal minuten boven de zee en het strand. Ook vanaf 4 kilometer hoogte zie ik schildpadden! Skydiven is iets wat ik altijd heb willen doen, en ik ben zo blij dat ik heb gewacht om het op een mooie locatie te doen, in plaats van bijvoorbeeld Texel.
Na een soepele landing is het wachten totdat iedereen heeft gesprongen. Hierna gaan we weer terug naar Cairns.
De dag erna ga ik scubadiven in het GBR. Ik kom iemand tegen die ik een maand geleden voor het eerst heb ontmoet, samen gaan we duiken. We varen bijna een uur totdat we bij het rif zijn. Hier gaan we duiken, letterlijk aan het handje van de instructeur. Onze armen gehaakt neemt de instructeur ons mee, wederom is Australie strikt met wetten, je mag absoluut niet alleen duiken als je geen PADI hebt. Boven water krijgen we gebaren uitgelegd, want praten kan uiteraard niet onder water. Zo leren we het gebaar voor 'ik ben oke', 'het gaat niet', maar ook voor schildpad, clownvis en haai. We leren om ons masker watervrij te krijgen (als je lacht gaat het masker lekken en komt er water in) en om het zuurstofmasker watervrij te krijgen. We gaan het water in en zakken steeds langzaam een stukje naar beneden. In het begin vind ik het onder water ademen doodeng, iets onnatuurlijks en bovendien ben ik een neusademer, dus is het wennen om door mijn mond te ademen. Onder water moeten we laten zien dat we het masker en zuurstofmasker watervrij kunnen krijgen. Hierna zakken we langzaam naar beneden, we zien een schildpad, clownvissen en veel koraal. Na ongeveer 20 minuten gaan we weer langzaam naar boven.
Nadat iedereen heeft gedoken is het tijd om naar de volgende plek te gaan, hier gaat iedereen snorkelen. Ook hier zien we weer veel koraal, clownvissen en zebravissen.

De dag erna ga ik voor twee dagen naar het regenwoud. Dit is het oudste regenwoud ter wereld. Onderweg er naar toe komen we al krokodillen tegen. We gaan zwemmen in een creek waar geen krokodillen zijn. We zien een welkomstceremonie van een aboriginal uit het regenwoud. Hij legt ons uit welke natuurlijke producten ze allemaal gebruiken. Hierna gaan we door naar de krokodillen tour. Op een boot gaan we over de Daintree river, en zien drie krokodillen. In de middag worden we afgezet bij onze bungalow waar we een nacht slapen. Er is niks te doen, ze raden af om alleen het regenwoud in te gaan vanwege de dieren en er is geen bereik. Zwemmen in de zee kan ook niet vanwege de stingers. Aan het eind van de middag maken we een wandeling met een gids over het strand, het is voor het eerst sinds lange tijd dat het water zo ver is teruggetrokken. We kunnen over het koraal lopen. Ik verbaas me hier over, aangezien ik van het nieuws alleen maar hoor dat het aanraken van het koraal zo slecht is, maar alle locals doen het en zeggen dat ze het koraal niet hebben zien veranderen de afgelopen 20 jaar. We zien een stingray en wat vissen.
De volgende ochtend ga ik ziplinen. Met een klein groepje doen we zeven stations, ondertussen krijgen we uitleg over het regenwoud. Bij een baan moeten we ondersteboven hangen en bij een ander met onze handen los.
Na het ziplinen worden we opgehaald om onze tour te vervolgen. We stoppen ergens voor een kleine wandeling en krijgen weer van alles uitgelegd over de dieren en planten daar. Hierna vervolgen we langzaam onze weg naar Cairns terug.
De volgende dag ga ik met de taxi naar het vliegveld, toevallig is dit een in Nederland geboren Aussie, die na de tweede wereldoorlog naar Aussie is gekomen, zoals velen.
De laatste 37 uur van mijn reis gaan in, in het vliegtuig..

Ik heb de afgelopen maanden enorm veel gezien, geleerd en meegemaakt. Zoveel leuke, lieve, inspirerende, grappige mensen ontmoet. Mensen zeggen dat je verandert na een lange reis. Of ik ben veranderd? Geen idee... Maar ik zou het zo weer doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Nina

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 3468

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 11 Mei 2016

ZO Azie en Australie

Landen bezocht: