Surfers tot Fraser - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Nina Vries - WaarBenJij.nu Surfers tot Fraser - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Nina Vries - WaarBenJij.nu

Surfers tot Fraser

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

27 April 2016 | Australië, Agnes Water

Ik kom vroeg in de ochtend aan in Surfers Paradise. Tijd om meteen naar het strand te gaan! Surfers Paradise staat bekend om de wind en de hoge golven en dat merk ik op het strand. Het waait zo hard dat binnen een kwartier mijn hele handdoek vol is met zand. Na een middagje strand ga ik terug naar het hostel en klets nog wat met mensen. De volgende dag ga ik Surfers Paradise verkennen, het is een plek waar mensen vanuit Brisbane vooral naartoe gaan om aan het strand te liggen, veel mensen hebben er hun eigen appartement en het staat er dan ook vol met wolkenkrabbers. Verder is er niet zo veel te zien en dus ga ik winkelen. Het winkelen is niet heel spectaculair, dus besteed ik de rest van de middag weer in het hostel. Terwijl we eten begint het te stortregenen, enorm veel regen in een korte tijd. We vluchten dus maar met zijn allen naar binnen.

De volgende dag ga ik naar Brisbane. Ik kom aan rond de middag, dus heb nog veel tijd in de stad. Brisbane ligt niet aan de kust, maar heeft een lagoon waar je in kan zwemmen met een strandje er aan vast. Vanaf de Southbank, waar een aantal jaar geleden de Expo was, heb je een goed uitzicht over de stad en de rivier die er doorheen stroomt. Brisbane heeft een gratis ferry die over de rivier gaat, ik loop een heel stuk door de Southbank en neem de ferry terug.
De volgende dag loop ik 's ochtends langs de andere kant van de rivier en heb een goed uitzicht over de brug. Ik loop langzaam terug naar het centrum, loop door de botanische tuinen en de winkelstraat. Mijn limbovriendin uit Sydney kom 's middags aan en we gaan de rest van de middag samen op pad. We lopen weer door de Southbank en nemen de ferry naar het eindpunt, vanwaar we weer terug lopen uitkijkend op een zonsondergang boven de skyline van Brisbane.
De dag erna ga ik naar Noosa. Ik kom laat in de middag aan en doe niet meer veel. De dag erna ga ik naar het strand. Het waait er niet zo hard als in Surfers en dus is het prima om een dag te blijven. Aan het eind van de middag ga ik met iemand die ik in Byron Bay heb ontmoet en ook in Noosa is een coastwalk doen door het nationale park. We lopen een heel stuk langs de kust, vanwaar je dolfijnen en koala's zou moeten kunnen zien, helaas zien wij niks. We zien wel een prachtige zonsondergang over de oceaan en kliffen. Degene met wie ik ben loopt terug naar haar hostel via dezelfde weg, ik loop door langs de kust naar mijn hostel. Ik moet dwars door het park, dus veel bomen, iets na zonsondergang. Er is niemand meer in het park en het is erg donker. Gelukkig heb ik maps op mijn telefoon, maar die kent niet alle wegen. Ik ren op mijn slippers door het park terug naar mijn hostel. Uiteindelijk weet ik de uitgang van het park te bereiken, blij dat ik weer in de bewoonde wereld ben.
De volgende dag ga ik naar de Australia Zoo, een dierentuin die native dieren heeft, zoals Kangaroos en koala's, opgericht door Steve 'the crocodile hunter' Irwin. Met een Nederlandse meid die ik ken van Surfers, gaan we door de dierentuin. We gaan naar een krokodillenshow en ze laten allerlei tropische vogels zien die ook rondvliegen. Ook aaien we koala's en kangaroos, en kunnen zelfs een selfie met een kangaroo nemen.

De dag erna vertrek ik naar Rainbow Beach, van waaruit ik naar Fraser Island zal gaan. Overdag ga ik naar het strand, wachtend op mijn bus. Ik kom 's avonds laat aan, dus doe niks meer. De dag erna ga ik naar het strand, verder is er niet zoveel te doen in het dorpje. 'S avonds heb ik een safety briefing voor de tour naar Fraser, waarin ze vertellen over de gevaren en tradities op het eiland. Ik maak kennis met de andere 7 mensen met wie ik in de auto zit, en onze groep is erg leuk!
De volgende dag gaan we vroeg op pad. We rijden onze eigen 4wd, met een gids voorop. Het eiland is 120 km lang, dus we rijden best een stuk de eerste dag. We gaan naar een meer dat bestaat uit regenwater. Het meer is bizar helder, met een wit strand. We blijven hier een tijdje en rijden door het regenwoud. Fraser is het enige eiland met een regenwoud op zand. Aan het eind van de middag gaan we naar onze camping, op aboriginal grond. Van te voren is ons verteld dat we niet mogen fluiten en niet mogen spugen in het vuur, aboriginals geloven dat er dan kwade geesten komen. Het is een basic camp, met maar 4 douches voor 120 mensen, dus douchen doen we niet voor 3 dagen. We hebben een tentje, maar geen luchtbed of kussen. 's Avonds koken we ons diner en daarna komen de goonbags te voorschijn. Het plan was om 's avonds naar een aboriginal dans te kijken, maar de aboriginals zijn te dronken voor de voorstelling dus het gaat niet door. We spelen een aantal drinkspelletjes en gaan dan met zijn allen naar het strand. Het is volle maan en helder, dus we zien ook veel sterren. Een aantal mensen hebben een dingostick mee, dus we zijn veilig. Er zijn veel dingo's (wilde honden) op het eiland die je kunnen aanvallen, dus de guide adviseert ons altijd samen te gaan en een grote stok mee te nemen.
We blijven een hele tijd op het strand en ga laat slapen. De volgende dag mogen we uitslapen tot half 8 en gaan dan op pad. We gaan naar Champagne pool, de enige plek waar je in de oceaan kan zwemmen. De stroming rond Fraser is erg sterk en er zitten haaien, dus je kan niet zwemmen. Champagne pool is een gedeelte waar rotsen zijn, de golven van de oceaan komen over de rotsen heen en het bruisen ervan lijkt op champagne. Hierna gaan we naar een uitkijkpunt vanwaar je, als je geluk hebt, dolfijnen, haaien en roggen kan zien. Ook is dit de plek waar vroeger bijna alle 400 aboriginals van de klif werden afgeduwd om ze uit te roeien. Wij zien uiteraard geen dieren, behalve vissen. Het volgende punt is een creek waar zuiver water doorheen stroomt. Het water hieruit kan je drinken. De creek is een soort stroomversnelling, dus we gaan een aantal keer er doorheen. Op het strand spelen we met zijn allen een potje voetbal en gaan dan door naar de shipwreck. Dit is een oud roestig schip die hier ooit is aangespoeld na een storm. Na het wrak gaan we terug naar onze camping. We koken we samen en spelen weer drinkspelletjes. Onze 4 liter goon is op en dat komt me goed uit, ik kan de zak opblazen en heb een kussen voor de nacht. We maken het weer laat, de volgende dag moeten we om half 7 opstaan.
De laatste dag is het erg winderig en een beetje bewolkt. We gaan naar een meer waar veel tea tree inzit, wat goed is voor je huid en haar. Ook zitten hier schildpadden in die af en toe naar boven komen. Na het meer is het tijd voor een lunch en rijden we het hele stuk weer terug om terug te gaan naar het vaste land. Iedereen is moe en 's avonds gaan we om half 10 naar bed.
De volgende dag moet ik wachten op mijn bus die om 7 uur in de avond gaat. 's Ochtends gaan we nog naar de zandduinen bij Rainbow beach en wachten verder op onze bus. Het was 25/4 Anzac day, een dag vergelijkbaar met onze dodenherdenking. Het is voor het eerst druk in het dorp en er is zelfs een kleine parade met oud dienders, surfguards en een klasje van de basisschool.

  • 29 April 2016 - 09:52

    Linda:

    Hoi Nina, wat een prachtige reis en weer mooie verhalen schrijf je. Heerlijk dat je zo geniet van al het moois om je heen en vele contacten die je maakt. Geniet nog van de laatste weken! Liefs Linda en Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Agnes Water

Nina

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 3476

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 11 Mei 2016

ZO Azie en Australie

Landen bezocht: